Gemensam läsning av Divergent i 9A

Förmågor:

läsa (flyt vid egen samt högläsning och läsförståelse), samtala kring texten, göra inferenser mellan boken till filmen och även till dig själv eller andra verk, skriva utifrån texten.

Att göra: 

Vi kommer läsa Divergent i helklass efter att vi vann boken. Jag har även kollat med bibliotekarien om att få låna den som ljudbok om ni behöver det. Alla frågor till loggen får ni av mig i klassrummet, men jag har gjort en planeringsskiss som ni kan ladda ner här om ni tappar bort den. (se nedan). Ni ska läsa i klass och upplägget följer så här:

Arbetsgång för veckorna 2-7

  • Introduktion genom att diskutera de olika teman som boken gör. Ni sitter i grupper och diskuterar utifrån frågor ni får av mig. Alla grupper får olika teman; krig och soldater, identitet, mod, miljö.
  •  Vi kommer sedan följetongs läsa boken i klassen men ni kommer även få läsa hemma om ni behöver för att följa planeringen. Ni kommer få frågor att förbereda er på inför samtalet i klassen i en sk läslogg. Frågorna ska besvaras skriftligt och lämnas in för bedömning. Ni kommer även bli bedömda på de samtal ni deltar i under lektionerna. Frågorna ni ska besvara skriftligt samt använda muntligt hittar ni längre ner.
  •  Vi har en avslutande diskussion (se frågor nedan) samt tittar på filmen med samma namn.

Arbetsgång per vecka för bokläsningen

Lektion ett och två:

  • Läs sidorna för respektive vecka (se planeringen).
  • Besvara frågorna för den veckan du är i. Fågorna får du av mig i klassrummet.
  • Få med en egna reflektioner (tankar, funderingar) kring det du har läst. Var där något du fastnade för i läsningen, d v s något du reagerade positivt eller negativt på? Leta efter en början eller person- eller miljöbeskrivning du tycker om. Finns det några tidsmarkörer som hjälper dig förstå innehållet. Detta kommer du skriva om på samtliga veckor och dela med dig av i samtalen i grupperna.

Lektion tre:

  • Boksamtal utifrån läsningen och anteckningarna ni förberett i veckan.

Bedömning: 

  • Ditt flyt när du läser högt eller tyst
  • Din läsförståelse, även av textens budskap och sammanhang
  • Din förmåga att samtala och argumentera kring texten
  • Din förmåga att skriva om texten

 

Planering Divergent Veronica Roth (här hittar du även bokfrågorna till loggen)

Här har ni trailern till filmen:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s