Gemensam läsning av Kort kjol i 9E

Förmågor: 

läsa (flyt vid egen samt högläsning och läsförståelse), samtala kring texten, göra inferenser mellan boken till filmen och även till dig själv eller andra verk, skriva utifrån texten.

Att göra: 

Vi kommer läsa Kort i helklass. Jag har även kollat med bibliotekarien om att få låna den som ljudbok om ni behöver det. Alla frågor till läsloggen får ni av mig i klassrummet, men jag har även laddat upp den här nedan om ni tappar bort den.

Arbetsgång för veckorna 2-7

  • Introduktion genom att diskutera omslagsbilden och citatet ”Om litteratur kan påverka människans tänkande måste Kort kjol liknas vid ett knytnävsslag, en spark eller en kniv i läsarens känsligaste delar”. Vad menar kritikern på Svenska Dagbladet med citatet?
  •  Vi kommer sedan följetongsläsa boken i klassen men ni kommer även få läsa hemma. Ni kommer få frågor att förbereda er på inför samtalet i klassen. Frågorna ska besvaras skriftligt och lämnas in för bedömning. Ni kommer även bli bedömda på de samtal ni deltar i. Frågorna hittar ni längre ner i planeringen.
  •  Vi har en avslutande diskussion (se frågor i planeringen) samt tittar på en av filmerna med samma tema. Filmerna ligger som trailers nedan.
  1. Anklagad
  2. Hip hip hora
  3. Säg att du älskar mig
  •  Och sist en skrivuppgift som också bedöms.

Arbetsgång per vecka för bokläsningen

Lektion ett och två:

  • Läs sidorna för respektive vecka .
  • Besvara frågorna nedan för den veckan du är i .
  • Skriv en personbeskrivning av Myran där du även beskriver kompis- och familjerelationer, hemmiljön m.m.
  • Få med en egna reflektioner (tankar, funderingar) kring det du har läst. Var där något du fastnade för i läsningen, d v s något du reagerade positivt eller negativt på? Leta efter en början eller person- eller miljöbeskrivning du tycker om. Finns det några tidsmarkörer som hjälper dig förstå innehållet. Detta kommer du skriva om på samtliga veckor och dela med dig av.

Lektion tre:

  • Boksamtal utifrån läsningen och anteckningarna ni förberett i veckan.

Bedömning: 

  • Ditt flyt när du läser högt eller tyst
  • Din läsförståelse, även av textens budskap och sammanhang
  • Din förmåga att samtala och argumentera kring texten
  • Din förmåga att skriva om texten

 

Planering Kort kjol av Christina Wahldén

 

Movietrailers:

Källa: frågorna kommer delvis från min fd kollega Martina Ericson, författare till denna bok.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s