Gemensam läsning av Kort kjol i 9E

Förmågor: 

läsa (flyt vid egen samt högläsning och läsförståelse), samtala kring texten, göra inferenser mellan boken till filmen och även till dig själv eller andra verk, skriva utifrån texten.

Att göra: 

Vi kommer läsa Kort i helklass. Jag har även kollat med bibliotekarien om att få låna den som ljudbok om ni behöver det. Alla frågor till läsloggen får ni av mig i klassrummet, men jag har även laddat upp den här nedan om ni tappar bort den.

Arbetsgång för veckorna 2-7

  • Introduktion genom att diskutera omslagsbilden och citatet ”Om litteratur kan påverka människans tänkande måste Kort kjol liknas vid ett knytnävsslag, en spark eller en kniv i läsarens känsligaste delar”. Vad menar kritikern på Svenska Dagbladet med citatet?
  •  Vi kommer sedan följetongsläsa boken i klassen men ni kommer även få läsa hemma. Ni kommer få frågor att förbereda er på inför samtalet i klassen. Frågorna ska besvaras skriftligt och lämnas in för bedömning. Ni kommer även bli bedömda på de samtal ni deltar i. Frågorna hittar ni längre ner i planeringen.
  •  Vi har en avslutande diskussion (se frågor i planeringen) samt tittar på en av filmerna med samma tema. Filmerna ligger som trailers nedan.
  1. Anklagad
  2. Hip hip hora
  3. Säg att du älskar mig
  •  Och sist en skrivuppgift som också bedöms.

Arbetsgång per vecka för bokläsningen

Lektion ett och två:

  • Läs sidorna för respektive vecka .
  • Besvara frågorna nedan för den veckan du är i .
  • Skriv en personbeskrivning av Myran där du även beskriver kompis- och familjerelationer, hemmiljön m.m.
  • Få med en egna reflektioner (tankar, funderingar) kring det du har läst. Var där något du fastnade för i läsningen, d v s något du reagerade positivt eller negativt på? Leta efter en början eller person- eller miljöbeskrivning du tycker om. Finns det några tidsmarkörer som hjälper dig förstå innehållet. Detta kommer du skriva om på samtliga veckor och dela med dig av.

Lektion tre:

  • Boksamtal utifrån läsningen och anteckningarna ni förberett i veckan.

Bedömning: 

  • Ditt flyt när du läser högt eller tyst
  • Din läsförståelse, även av textens budskap och sammanhang
  • Din förmåga att samtala och argumentera kring texten
  • Din förmåga att skriva om texten

 

Planering Kort kjol av Christina Wahldén

 

Movietrailers:

Källa: frågorna kommer delvis från min fd kollega Martina Ericson, författare till denna bok.

Annonser

Författare: annikasjodahl

My name is Annika and I am a Swedish and English teacher at Gröna Dalenskolan in Bålsta, Sweden. I teach year 7-9 with 13 to 15-year-old pupils. My former school participated in the largest KA2 project in Sweden where we were seven schools from six countries called "Die Kinder von Europia: Schule, Arbeit und Leben in 100 Jahren" coordinated by my former colleague Emelie Hahn, who 2016 won the European Language Label for that project. In my gallery have some pictures from a trip. I also give lectures in Sweden about my ICT work and my international work and have also been to Riga within Erasmus+ giving lectures in English. I have one of the larges blogs in Sweden where I write about teaching methods etc.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s