Fortsättning Boktjuven – det finns en jude i min källare (sid 265-289, 337-342)

Vi kommer att läsa kapitlet Det finns en jude i min källare (sid 265-289, 337-342).

 

1. Högläsning och ni följer med och stryker under ord. Dessa ord skrivs in här.

2. Bokfrågor att diskutera parvis efter läsningen. Skriv ner era svar.

  • Varför tror du att författaren valt en sjusidig tärning?
  • Vilka är de sju sidorna av träningen?
  • Döden berättar om ditt eget intresse för boken – hur passar det med temat till resten av boken?
  • Vilken känsla får du av hemmet när de inte hittar saxen?
  • Vad vill Liesel berätta för borgmästarens fru? Varför?
  • Vad får Max att rita en bild på honom och Liesel på väggen?
  • När max blir starkare drömmer han om att han boxas med Hitler. Domarens regler är liknande de regler i dåvarande Tyskland. På vilket sätt?
  • Vad skriker Hitler till publiken?
  • Hur reagerar publiken och vad symboliserar detta?
  • Vad får Liesel av borgmästarens fru och hur reagerar hon på det?
  • Vad kommer fram när Liesel verbalt attackerar borgmästarens fru?
  • Hur mår hon efter attacken?

3. Genomgång och diskussion i helklass.

4. Genomgång av bildsspråk och avslutning med en Kahoot kring några bildspråk från kapitlet.

5. Ev avslutar vi med att se filmen innan skrivuppgiften.

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s