Att skapa en förståelse för olika livsfrågor? #inteenfrämling

Vi kommer att arbeta med texter som berör förintelsen. Ni kommer att få ta del av en text som en ung kille som heter Siavosh Derakhti skrivit där han berättar om hur han som gymnasieelev lyckades anordna en skolresa till ett förintelseläger. Texten finns att läsa här och jag har den även som bok som jag kommer att lösa högt ur för er.

Vi kommer även lyssna på valda delar av när Siavosh pratar i radio. Hela det talet finns här, men vi kommer att beröra själva klassresan (ca 32 min in i programmet). Detta kommer ni att resonera kring utifrån dessa bilder:

Vad skulle du ta med dig om du skulle fly?

Det här är före #flykten

Källa: http://www.eyeopening.info/2014/02/11/30-powerful-images-ever#.Vjh6Zn4vfIU

När ni ska resonera ska ni tänka på att underbygga ert resonemang och använda bilderna nedan som stöd:

9

Diskutera t ex:

  • Vad handlar radioprogrammet om?
  • Finns det likheter mellan programmet och texten jag läste?
  • Hur kan du använda det du läst/lyssnat på till de bilder du sett i länkarna ovan?
  • Varför har man tagit upp ämnet?
  • Hur tänker du kring det?
  • Finns det åsikter i texterna (både ljud och skrivet) samt bilderna?
  • Vad kan man lära sig?

Bedömningen är följande kunskapskrav:

”eleven kan utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk.”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s