Ett brev hem – bedömning

Bedömningsaspekter

Bedömningen utgår från kunskapskraven och berör följande aspekter från kursplanen i svenska (värdeorden anges ej här):

Läsa och tolka

  • Läsa och använda strategier
  • Sammanfatta och visa på läsförståelse genom att kunna koppla till orsakssamband, tidsaspekter och andra verk.
  • Föra resonemang utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
  • Dra slutsatser kring hur verken har påverkats av dess historiska och kulturella sammanhang.

Samtala och diskutera

  • Ställa frågor och framföra åsikter med underbyggda resonemang
  • Framföra underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag och jämföra likheter och skillnader med språket i Sverige idag.

Skriva och bearbeta

  • Skriva texter med språklig variation och textbindning.
  • Texterna har en fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
  • Texterna innehåller gestaltande beskrivningar och berättargrepp.
  • Texterna kombineras och förstärks och levandegörs med olika medier.
  • Ger respons och omdömen om innehåll och uppbyggnad av texterna.
  • Texterna bearbetas utifrån responsen mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet.

 

En uppgiftsspecifik matris för respektive uppgift som aspekterna berör kommer.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s