Flippat klassrum

Vad menas med flippat klassrum kanske du frågar dig? Ordet flipp betyder ju omvändning och det är just vad som menas med det. I det traditionella klassrummet är det pedagogen som står i centrum om man nu haft den typen av undervisning innan. I det flippade klassrummet flyttar du fokus från läraren till eleven genom att t ex en blogg låta eleven förbereda sig hemma och sedan i klassrummet använda tiden till arbete och formativ återkoppling.

 

I det flippade klassrummet så är det vanligt att läraren kommunicerar med eleverna via en blogg, men man kan lika gärna använda en wiki, curriki eller blendspace. Stor vikt läggs på IKT och digitala verktyg så de som jag lagt hit under fliken IKT kommer väl till pass för både lärare och elever. Om du är lärare kan du hitta mycket resurser här på The Flipped Classroom for the Common Core, samt på http://www.studylore.com/ om du skaffar inlogg.

Fördelen är att du som elev kan lära dig i din egen takt och lyssna om så många gånger som behövs eller förbereda dig mentalt på vad som sker i klassrummet innan lektionen. Nackdelen är som jag ser det att inte alla elever har tillgång till Internet hemma, men jag försöker lösa det så att vi erbjuder studietid i skolan där man kan förbereda sig på de ämnen som behövs om fler lärare flippar eller man har läxor som ska göras.

Den här bilden från Karin Brånebäcks blogg Kilskrift visar ganska tydligt vad ett flippat klassrum är.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s