Kunskapskrav: Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från /…/ källor och för då /…/ resonemang om informationens trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller /…/ beskrivningar och förklaringar, /…/ ämnesrelaterat språk samt /…/ struktur, citat och källhänvisning.
Din uppgift:
Din uppgift är att nu visa på att du kan fullfölja hela kunskapskravet för källkritik enligt det som vi övat på under några lektioner.
Du ska skriva en argumenterande text om ett valfritt ämne. Du ska ange minst en källa som du själv söker fram för att stödja dina argument. Kom ihåg hur du ska tänka för att vara källkritisk och sovra i din sökning så du väljer en källa som är trovärdig och relevant.
När du valt ut din källa ska du skriva en argumenterande text med minst ett citat och en källhänvisning till använd källa. Instruktionen för hur du skriver ett citat hittar du längre ner. Källhänvisningen har vi övat på tidigare. Tänk på både ditt språk och strukturen. Förslag på ämnen att skriva om är:
- Skolmaten
- Läxor
- Betyg
- Barnbidraget
- Bra/dåliga förebilder
- Eget ämne
Din argumenterande text byggs upp enligt följande:
- En slagkraftig tes/åsikt för vad du tycker
- Två eller tre argument som stödjer din åsikt där du citerar din källa. När du citerar din källa använder du först författarens efternamn och sedan skriver du av exakt vad personen säger inom citat tecken.
Exempel:
Enligt Giertz ”….”
- Ett motargument som du avfärdar
- Sammanfattning av dina huvudargument
- En uppmaning
- En signatur
- En källhänvisning
Läs igenom din text och kontrollera stavning och att den uppfyller samtliga punkter ovan. Ha extra koll på de kursiverade orden som ger dig vägledning i vad som bedöms.
Lycka till!
2 reaktioner till “Bedömningsuppgift källkritik år 7”