Skrivmall till sommarpratare

När vi gått igenom sommarpratens uppbyggnad och utformning är det dag att skriva egna sommarprat och spela in dem digitalt. Här får du en kom-ihåg-hjälp i hur talen utformas, byggs upp och förslag på hur och vad du kan skriva om. Du kommer också få lära dig mer om dramaturgin. Ditt tal ska förstärkas med hjälp av bild och musik som du kommer få lära dig mer om hur du får använda.

Talets utformning

  • Ditt prat ska vara anpassat för målgruppen P1 och ska därför spelas in digitalt
  • Ditt prat ska skrivas med anpassning för texttypen och innehålla en tydlig början, mitt och ett slut enligt dramaturgin.
  • Ditt prat ska innehålla ord och uttryck för känslor. Gör gärna en lista eller ett moln som ni gjorde när vi lyssnade på Timbuktus tal med de ord som kan förstärka ditt tal.
  • Ditt prat ska innehålla bildspråk och gestaltningar. Skriv ner eller låna några av de vi lyssnat på som du vill använda dig av.
  • Ditt prat ska följa skriftspråkets regler i skrift och anpassas med betoningar på tal i det inspelade.
  • Ditt prat ska även innehålla en bild och två låtar som gestaltar och förstärker ditt tal. Du kommer få veta hur du får göra detta längre fram.
  • Ditt tal ska planeras med ett digitalt hjälpverktyg för att skapa en mindmap. Det kan du läsa mer om här.
  • Ditt tal kan handla om:
  • din skoltid
  • viktiga händelser i ditt liv
  • viktiga personer i ditt liv
  • något du brinner för
  • ett minne
  • om en sak
  • dina drömmar
  • din hobby
  • din musikstil
  • ett barndomsminne
  • ett reseminne
  • något pinsamt

Skrivall till sommarprat

För att få hjälp i ert skrivande kan ni använda er av denna skrivmall som en hjälp.

  1. Anslag

Den första delen av berättelsen som etablerar en känsla och blir ingången till det du ska prata om.

Du kan börja så här:

En speciell händelse från högstadiet är…

Så här känns det att sluta skolan…

Om jag fick gå om nian skulle jag…

Det känns speciellt att få berätta om…

Jag är stolt över…

Viktiga personer för mig har varit…

Det som jag kommer sakna mest är…

Jag gjorde bort mig som mest när…

En sak jag brinner för är…

Nu förstår jag…

Då gick det upp ett ljus för mig…

 

  1. Presentation

Om du pratar om några personer ska de presenteras med namn, ge oss en plats och tid. Kom ihåg att presentera dig själv med namn och ålder.

Tänk på detta:

  • Hur märker man var man är och vilken tid det är? Finns det några tidsmarkörer?
  • Kan personerna gestaltas på något sätt?
  • Presentera kärnan av talet och måla med bilder. Tänk på att din bild du valt att förstärka talet med kan vävas in i talet i det du ser.

Mitt namn är X och jag är x år. Jag sitter här i det varma/kalla/ rummet/gräset och ska försöka få fram…

  1. Fördjupning

Lite mer om kärnan utvecklas och fler personer kan läggas till eller beskrivandet av händelser mer specifikt. Saker vi får en bild av hjälper oss att förstå budskapet. Det kan vara saker du gjort eller personer som du träffat. Vad sa det och vad gjorde ni?

Jag minns när jag träffade/gjorde…

 

  1. Upptrappning

Det ska finnas en motsats i det som berättas, en obalans. Orsaken läggs fram.

Du kan tänka på det här:

  • Upprepa känslorna och ge ytterligare bilder/gestaltningar
  • Använd många liknelser upprepade gånger i ditt tal. Ord eller uttryck behöver återkomma för att få en ram.

En händelse som satt sig fast som en kil i mitt hjärta är…

  1. Upplösning

Vi börjar se hur det hela ska sluta. En sida vinner eller förlorar. Ge oss gärna en händelse där du förstod att det var avgörande för ditt val.

Den dagen förstod jag att…

  1. Avtoning

En nedtrappning sker och vi får veta vart alla personer och saker hamnar.

Du kan avsluta med dessa tips:

  • Vad blir följderna och lösningen och vad händer sen?
  • Kanske har du en knorr eller en poäng i slutet.
  • Du kan även avsluta med ett talesätt som knyter an till innehållet.
  • Du kan även väva ihop slutet med den mening du började med.

Författare: annikasjodahl

My name is Annika and I am a Swedish and English teacher at Gröna Dalenskolan in Bålsta, Sweden. I teach year 7-9 with 13 to 15-year-old pupils. My former school participated in the largest KA2 project in Sweden where we were seven schools from six countries called "Die Kinder von Europia: Schule, Arbeit und Leben in 100 Jahren" coordinated by my former colleague Emelie Hahn, who 2016 won the European Language Label for that project. In my gallery have some pictures from a trip. I also give lectures in Sweden about my ICT work and my international work and have also been to Riga within Erasmus+ giving lectures in English. I have one of the larges blogs in Sweden where I write about teaching methods etc.